Weekend în trei prin Parcul Național Retezat – Țara Hațegului
Pensiunea-Dumbravita_Retezat_Rau-de-mori_lapasturistic-20-1-scaled

Parcul Național Retezat pentru noi, ca familie, a reprezentat a doua călătorie cu Freya, care avea pe atunci 2 ani și 6 luni (2019). Ne-am bucurat de un weekend prelungit la munte cu ocazia sărbătorii de Rusalii. Contrar vremii ploioase de la câmpie, aici nu a plouat în cele 4 zile, chiar a fost o vreme exact așa cum trebuie la munte, răcoroasă și frumoasă!

Din Timișoara până în localitatea Râuri de Mori am făcut 2 ore jumate cu mașina. Am fost cazați la Pensiunea Dumbrăvița și ne-am plimbat prin împrejurimile ofertante ale zonei montane. De fapt, cam asta a fost conceptul „orchestrat” de fetiță: plimbare, somn, vizitare, somn, cules frăguțe, somn, joacă prin curte și prin zona special amenajată a pensiunii, somn!

Traseul nostru: cazare la pensiune – vizitare Barajul Gura Apelor – Râul Mare – stațiunea Râușor, Biserica Colț (priveliște Cetatea Colț) – vestigiile istorice Ulpia Traiana Sarmisegetusa.

Barajul Gura Apelor

În Parcul Național Retezat găsești un baraj artificial (finalizat în 1986), cel mai mare baraj de anrocamente din Europa. Acesta se află pe direcția spre Poiana Pelegii. Ca să ajungem la baraj am mers pe un drum nici prea bun, nici prea rău, dar pe care am găsit multe stânci/pietre căzute pe șosea. Trebuie avută mare grijă! Un articol despre acest traseu găsiți aici.

În ianuarie 2020 apărea în presă o știre despre o alunecare de teren, incipientă, a malului stâng al lacului, sub titlul de: Fenomen îngrijorător pe Lacul Gura Apelor – barajul Retezat. O parte din mal a luat-o la vale.

Râul Mare

Zică mama ce o vrea, nouă ne place apa, rece și repede de la munte! Îndrăzneț, ce să mai adaug! Cam asta era bucuria traversării prin apa râului de pe un mal pe celălalt. Chiar vizavi de pensiunea Dumbrăvița poți să cobori la râu, fie pe scări fie mergi vreo 10 metri în aval.

În spatele pensiunii Retezat (popas, pentru clătite, când am revenit de la baraj), am găsit un pod. Se numește Podul Runcului (nu cunoaștem cine l-a făcut și de ce), l-am traversat pentru a ne bucura de priveliște.

Cetatea Colț sau Castelul din Carpați

Castelul din Carpați, renumit în cartea lui Jules Verne, actualmente o ruină pentru care nu se găsesc fonduri, încă. Nu am urcat până la el, deoarece traseul l-am considerat periculos și obositor pentru copil așa mic. Plus am observat marcaje lipsă, vegetație necurățată, și fiind sezonul viperelor, am evitat.

Trebuie să citesc cartea scrisă de Jules Verne, să pot avea discuții pertinente și istorice cu soțul meu pe acest subiect. Detalii despre acest castel, situat deasupra satului Suseni (comuna Râu de Mori), și a Văii Râușor, jud. Hunedoara, se pot citi la Cârtița plimbăreață.

Biserica Colț

Sâmbătă, de Rusalii, am participat la slujba ținută în Biserica Colț. Aceasta este construită din piatră, și este poziționată chiar la baza dealului cetății Colț. Se dorește să devină mănăstire de maici. Este un edificiu medieval foarte valoros datând de 7 secole, fiind ridicat de cneji. Detalii despre biserică găsiți citind articolul: Misterul bisericii medievale Colţ, refugiul legendar al cnezilor. Restaurarea controversată a ruinelor de şapte secole.

Stațiunea Râușor

În Parcul Național Retezat găsim stațiunea Râușor la aprox. 20 km (de pensiune) și bineînțeles vârful muntelui Retezat la vreo 3 ore de mers pe jos de la stațiune. Noi ne-am bucurat de o scurtă și ușoară drumeție prin pădure. Dincolo de frumusețea muntelui, am zărit arbori adunați pe marginea drumului forestier, doborâți de vânt sau rezultați din…

Vestigiile istorice de la Sarmisegetusa

Le găsiți în localitatea Sarmisegetusa, jud. Hunedoara, chiar la DN. Aici puteți vizita și Muzeul de arheologie și Complexul de monumente „în situ”Ulpia Traiana Sarmisegetusa (vizitat de noi). Se pot vedea la pas: amfiteatrul, zona sacră, palatul procuratorului, centrul orașului. Istoric vorbind comunitatea urbană romană, de aici, a fost fondată direct colonie, ulterior a devenit singurul oraș, din provincia Dacia, care a primit epitetul „metropolis”.

„O parte dintre obiectivele cercetate au fost conservate şi restaurate, fiind puse la dispoziţia vizitatorilor. Monumentele sunt dispuse atât în zona din afara zidurilor de incintă ale oraşului, cât şi „intra muros” (între ziduri)”. Detalii găsiți pe site-ul MCDR aici.

Pensiunea Dumbrăvița – ideală pentru familii cu copii – aici am fost cazați

DISCLAIMER: Informațiile și pozele prezentate aici sunt protejate de drepturile de autor. Se pot prelua maxim 500 de caractere, cu citarea și atribuirea sursei (link, tag, numele autorului etc). Preluarea și folosirea fără acordul autorului se supune rigorilor Legii 8 / 1996 privind drepturile de autor.