PRIMĂVARĂ: peste 20 de activități cu resurse din natură și materiale reutilizate (copii 3 – 7 ani)

PRIMĂVARĂ: peste 20 de activități cu resurse din natură și materiale reutilizate (copii 3 – 7 ani)

Am sintetizat, în acest articol, multe dintre activitățile, de primăvară, educative, creative, tematice etc., realizate împreună cu fetița noastră, Freya, de-a lungul anilor. Am folosit atât elemente din natură, cât și materiale reutilizate.

1. Ziua Mamei – cifra 8 din carton și alte materiale

🌷 1 martie – 8 martie este o perioadă de primăvară plină de culoare, flori, mărțișoare, creație, emoție, simboluri, tradiție, superstiții și obiceiuri populare (Baba Dochia).

🌷 Cu acest prilej am realizat un proiect în familie pentru a marca debutul primăverii calendaristice, a speranței, a renașterii naturii și a invocării păcii pe pământ.

🌷 Necesar: carton (pe care am desenat cifra), sfoară, litere din lemn, alte decorațiuni avute în casă. Apoi am creat, pentru fetiță (5 ani), o întreagă poveste despre primăvară și 8 martie.

🌷 Ați realizat mărțișoare? Oferiți mărțișoare? Le purtați la piept? Ce alte creații mai faceți perioada aceasta alături de copil, reprezentativ pentru familie?

2. Flori din role de hârtie igienică

🍀Săptămâna aceasta ne-am jucat reproducând și ușor reinterpretând florile ce apar acum primăvara în natură: păpădie, narcisă, lalea și toporaș.

🍀Pentru că 8 martie se apropie, dorim încă de pe acum, să transmitem, tuturor mamelor și femeilor multă sănătate, răbdare, fericire și împlinire! LA MULȚI ANI!!!

🍀 Necesar: role refolosite, carioci, foarfecă, capsator și liber la imaginație. Eu recunosc că a trebuit să mă uit la pozele din telefon cu aceste flori ca să le pot desena (nu e pct meu forte creația, doar perseverența). Coloratul tulpinilor, a lalelei și a toporașului au fost realizate de Freya! Inclusiv ideea cu ghiveciul alb îi aparține!

Mulțumim pentru inspirație Gargarita curioasă.🎀 Să aveți o primăvară la superlativ!

3. Iepuraș din mâțișori de salcie

🌿🐰 Acum e perioada în care salcia își elatează mâțișorii, iar noi ne-am lăsat inspirați de cartea „Idei creative” și am folosit 2 crenguțe cu mâțișori pentru a realiza un iepuraș în decor de primăvară.

🐰🌿 O activitate (din sfera artei tranziente) ce solicită culoare, atenție, concentrare, motricitate fină și, mai ales, interacțiunea cu natura (bucurie). Nu doar fetița noastră, de 5 ani, a fost încântată, ci mai ales eu!

🌿🐰Am refolosit florile uscate ale zambilelor primite în perioada 1-8 martie. Restul de resurse, din natură, le avem din cutia în care adunăm de-a lungul anului diverse (le presăm etc.).

🐰🌿Alte idei găsiți pe Artă tranzientă în grădinițe și școli! 🌿🐰 Vă lăsăm câteva poze mai jos poate vă inspiră în joaca alături de copii!

4. Vază cu flori

Am reutilizat borcanele de iaurt și le-am pictat cu acrilice, rezultând astfel vaze pentru flori personalizate și frumoase. Florile pictate sunt ghiocei, brândușe, lalea.

O activitate ce antrenează concentrarea, dezvoltă creativitatea și simțul artistic.

5. Iepurași din cofraje de ouă

Pe lângă încărcătura spirituală a perioadei, pentru copiii mici este și un bun prilej de a se apropia de creaturile pământului sub maniera crafturilor multicolore. 🐇Noi ne-am jucat cu iepurașii, având sursă de inspirație cele două cărți din poze.

Ornamente hazlii de Paşti – Idei creative 108

Ouă de Paşti cu motive florale – Idei creative 89

Necesar: cofraje de la ouă, acrilice/acuarele, alte decorațiuni (sârmă colorată, hârtie, pompoane).

6. Tărâmul fungilor

🍄🦉„Tărâmul fungilor” – un proiect în familie, creativ, colorat și inspirațional, așa ca de weekend de primăvară. Simplu, de efect, și cu resurse reutilizate.

🦉🍄 De cum zambila s-a ofilit (îi vom planta bulbul), am găsit o altă întrebuințare jardinierei (primită în dar), realizând acest decor. Inițial, am vrut să fie un tărâm al primăverii, dar ne-a ieșit mușcărița peste tot (prilej să rețină fetița că este o ciupercă otrăvitoare).

🍄🦉 Necesar: pietre, conuri, figurine (bufniță, broască), scoarță, ghindă, flori uscate de zambilă, mușchi, pământ, jardinieră. Sursa de inspirație: Mud & Bloom.

7. Mini tablouri din plastilină și flori de câmp

🌿 Ne-am lăsat inspirați de Copilărie printre ierburi (dați like la pagina lor pentru alte idei) și am realizat creații (mini tablouri) din plastilină (se poate și lut, aluat) cu flori din flora spontană de primăvară găsită la câmpie.

🌿Am dus ideea în poenița de lângă noi și am antrenat și alți copii în această joacă. Copiii au prilej să învețe florile. David (4 ani, 2021) chiar a recunoscut floarea coada șoricelului și nalba, pentru că în familia sa se folosesc la ceai.

🌿 Este o activitate, de primăvară, educativă ce se poate face în proximitatea locuinței, antrenează creativitatea, atenția la detalii și motricitatea fină. Stimulează luarea deciziei (ei aleg ce flori culeg), independența, socializarea și admirarea culorilor naturii.

8. Check-list cu flori ale copacilor și ale arbuștilor – Detectivii naturii

Împreună cu prietenii de la Kinder Trips și Climbing the World – A family’s growing journey am realizat un check-list cu flori ale copacilor și ale arbuștilor, care să vă ghideze în a le căuta și găsi în natura din proximitatea zonei de locuit.

Aceasta face parte din activitatea Detectivii Naturii și o recomandăm a fi făcută alături de copii. Este o activitate ce antrenează atenția, concentrarea, curiozitatea, aduce entuziasm, bucurie și mirosss plăcut!

9. Unde vezi culoarea? – Detectivii naturii

🌹 „Unde vezi culoarea….?”

🍀🌹Recomandare de joc, potrivit copiilor (3-6 ani), ce facilitează învățarea culorilor, antrenează concentrarea, promptitudinea și atenția la detalii în mediul înconjurător. Noi l-am jucat printre trandafiri, dar se poate juca cu orice floare etc.

🌹🍀 În mediul natural sunt numeroase culori/nuanțe. Prilej pentru cei mici să le învețe. Noi obișnuim să ne jucăm, în aer liber, acest joc prin care adultul întreabă copilul „Unde vezi culoarea…roz? Iar copilul se uite în jurul lui și trebuie să identifice această culoare.

🍀🌹Cu cât mediul este mai ofertant (parc, grădină etc), cu atât jocul devine mai atractiv și interactiv. Ne mai folosim și de culorile mediului artificial, dacă de ex ne aflăm la un loc de joacă.🌹🍀 Se poate juca spontan, interacțiune doar cu copilul sau în grup cu alți copii (și mereu este amuzant).

10. Mandală din trandafiri – suc de trandafiri

❤️🌹Am cules trandafirii din grădina tatălui meu (bunic Freya) cu gândul să facem suc. Evident că prima dată, ne-am jucat și am realizat o mandală din ei, activitate pentru Freya.

🌹❤️ Am crescut într-o familie cu gospodărie mare la țară, muncind prin grădină și curte (jud. Arad). De la tata și bunica, am moștenit iubirea față de flori și „frumos în curte”. Nu era pe vremea aia conceptul de „amenajare curte”, lumea o făcea intuitiv și tare fain le mai ieșea.

❤️🌹 Ca de fiecare dată, în luna Mai trandafirii roșii din curtea natală înfloresc, iar eu cu Freya transformăm asta în activități educative și nutritive. Obișnuiți să faceți sucuri din florile de sezon? Soc/ trandafiri, de ex? Ce rețetă folosiți?

11. Ciorbă din frunze și flori

🌳🌺🌼 În poenița de lângă noi este mare agitație – se gătește o „ciorbă din frunze și flori” de primăvară. ☘️ Este un exemplu de activitate jucăușă spontană, independentă, interactivă (caută prin iarbă și decide ce anume culege), creativă, educativă (copilul învață florile/frunzele) și senzorială. 🌺🌳🌼 Ce activități mai faceți cu copiii prin mediul din proximitatea locuinței (parc, alei etc)?

12. Cum să îți faci o grădină botanică în casă?

🌱 Cum cresc și se dezvoltă florile de primăvară?🌱 Răspunsul îl găsim urmărind bulbii din borcane! Este fascinant și educativ de la mic la mare! Puteți face alături de copii o activitate/lecție de biologie direct în incinta locuinței.

🌱Necesar: borcan, bulbi de flori (iris și gladiole am ales noi), pietre. Sâmbătă seara, împreună cu fetița (5 ani) i-am pus în apă și pozele arată deja evoluția.

🌱Lăcrimioarele erau ambalate cu pământ și aveau deja trei frunze (din magazin) și le-am pus direct în borcan cu apă cât să le acopere rădăcinile. Se țin în semi-umbră, nu la soare. Deja au flori și miros divin!

🌿 Așa arată grădina botanică FAM (gladiole și iris), de interior, la 1 lună de la primul bulb „plantat” în apă! Pe unii bulbi, cu rădăcini, i-am plantat apoi în jardinieră/ghiveci, dar tot în interior, ca să ne bucure zilnic frumusețea lor. Așteptăm, cu răbdare, înflorirea! Later edit: Nu au înflorit!

🌿 Pentru copii este o lecție de biologie direct în incinta locuinței! 🌿Cu ocazia Paștelui am adăugat și decorațiuni.

13. Șabloane din carton și lemn

🦋 La câmpie deja zboară fluturii, iar noi am pornit să îi adunăm, pardon fotografiem ! 🦋O activitate tare faină, diversă și amuzantă! 🦋Am desenat pe un carton un fluture și apoi am decupat. Inspirație activități de tipul #NatureBasedLearning. 🦋Faceți și voi cu copilul?🦋Spor la explorat natură și „adunat” fluturi!

Șabloane pentru activități în natură care stimulează creativitatea și dorința de explorare! ☘️ Am scos din cutia cu creații șabloanele făcute anul trecut (celelalte colorate sunt reutilizate de la un joc) și am mers să descoperim natura din proximitatea locuinței.

🌳🐦🦋🍄Am luat șabloanele cu noi și de aici o întreagă regie cu ajutorul arborilor de stejar din pădure, florilor, și a cerului senin. 🔎O activitate care îți face focus pe detalii (concentrare), îți dezvoltă creativitatea, perspectiva și indubitabil te apropie și conectează cu natura. Potrivită chiar și pentru relaxarea adulților.

🌳🦋Data viitoare luați cu voi în bagaj șabloane, făcute chiar și din cartoane!

14. Vaza cu flori

👉Activitate creativă în natură: vaza cu flori! Șablonul l-am făcut în 2021, iar acum l-am reutilizat.

👉 Necesar:☑️carton refolosit☑️desenarea unei vaze/ghiveci☑️pictarea în culorile dorite☑️găurirea cu un cui pentru a se insera flori☑️flori, frunze, iarbă etc. Ruperea să se facă cu un pic de codiță.

👉Noi folosim volbura deoarece este o buruiană frumos mirositoare dar invazivă. Iar zilele acestea e plin de ea peste tot. Evităm ruperea altor flori.

👉Activitatea dezvoltă atenția, concentrarea, motricitatea fină, exersarea răbdării, conectarea cu natura, creativitatea, cooperarea (dacă se face în echipă). Inspirație activitate de pe grupul EDUCAȚIE ÎN NATURĂ ȘI CĂLĂTORII CU COPII Hai și tu!

De ce este dăunătoare volbura? – are un ritm accelerat de creștere și poate sufoca plantele cultivate. Din această cauză, ea este considerată o buruiană foarte periculoasă.- înmulțirea ei rapidă (o singură plantă poate produce și 500 de semințe)- concurează cu alte plante pentru lumină, apă și substanțe nutritive duc la scăderea biodiversității.👉Ce culturi afectează volbura?- nu afectează doar câmpurile cultivate, ci și livezile, vița de vie sau grădinile.- infestările cu volbură pot distruge producția unei culturi de cereale cu 20-50%, iar culturile de legume pot fi reduse cu 50-80%.

15. Binoclu și lupa

🔎 Explorarea naturii cu binoclul și lupa. Sunt două instrumente bune pentru exersarea dexterității, manipulării, motricității fine și a concentrării atenției copilului pe detalii.🌹Voi ce mai folosiți pentru descoperirea naturii împreună cu copilul?!

Chiar și în carantină interacțiunea cu natura, din proximitatea locuinței, este un bun prilej de relaxare, bucurie și învățare! 🌳Încercați și voi alături de copil!

16. Grâu încolțit

🌿 Când am fost la Târgul de Paște, 2022, am cumpărat un cap de figurină fetiță, format din ciorap cu rumeguș și semințe de grâu. Fiind pus într-un bol cu apă a prins rădăcini și „păr verde” după 12 zile. Astfel, grădina noastră botanică, din interiorul locuinței, s-a diversificat.

🌿Pentru Freya a fost un experiment (educativ dar și decorativ) interesant să vadă cum se dezvoltă/crește (sămânță – rădăcină – verdeață) și i-a cultivat spiritul de responsabilitate (trebuia să verifice constant dacă are apă, cât crește etc.). 👉 Acum urmează întrebarea: ce mai putem face cu el? F a zis să îl tundem pentru păsări.

17. Culesul melcilor + joacă în baltă

La explorat natura după ploaie!🐌Activități preferate: căutat de melci, săritul în baltă, cules de sânziene (coronițe), volbură… 😍Timp petrecut împreună!💐Friends Freya&Ariana

18. Căsuțe de spiriduși

Idee de activitate de primăvară de conectare cu natura pentru cei mici – artă tranzientă.

Construirea unui adăpost, mic, din crengi, scoarță de copac, pietre, flori, vegetație uscată, conuri etc. pentru zâne, spiriduși, animale, jucării etc (copilul poate decide cui se adresează, își poate crea propria poveste în funcție de imaginație).

Cu ocazia asta poate învăța/ exersa care sunt elementele din natură (culorile), și bineînțeles, fiind o activitate seonzorială își antrenează simțurile și motricitatea fină.

La fel de interesantă poate fi și munca de căutat și găsit resursele pentru realizarea adăpostului.

Kim și Freya realizând un adăpost de vară pentru spiriduși (inclusiv pat), cu resurse din natură găsite în jurul lor.

În funcție de vârsta copilului poate sau nu fi ajutat de părinte. Idei și resurse utile găsiți pe grupul EDUCAȚIE ÎN NATURĂ ȘI CĂLĂTORII CU COPII!

19. Prin pădurea… din casă…

Prin pădurea de fag, stejar și brad la noi pe masă, chiar dacă este primăvară. 🌿Jir, ghindă și conuri. 🐾Căprioare și spiriduși. 🌸O activitate, din categoria artei tranziente, cu elemente ale naturii, inspirată de la Kinder Trips și de pe grupul EDUCAȚIE ÎN NATURĂ ȘI CĂLĂTORII CU COPII

Materialele le avem atât din kitul de la Kinder Trips, cât și din stocul nostru făcut de noi din călătorii (jir, ghindă, frunze de fag, conuri de brad de la mătușa Lumi și unchiul Dan). Le folosim pe parcursul anului, indiferent de anotimp.

Activitatea solicită atenție și concentrare, liber la imaginație. Este potrivită pentru implicarea întregii familii alături de copil.

20. Colțișor din natură în casă

Inspirați de prietenii Climbing the World – A family’s growing journey am realizat un decor natural cu pietre, afiniș, castane, ghinde, nuci, conuri, pene, luate de-a lungul călătorilor noastre.👉Voi aveți un colțișor din natură în casă?

21. ”Iepurașii veseli” din ambalaje reutilizate

Reutilizarea reprezintă unul dintre principiile de bază ale ecologiei, și se poate practica de la vârste mici. Decorul nostru de primăvară are ca vedete gașca „Iepurașii veseli”.

🐰🐰 Necesar: cofraje de ouă, acrilice (acuarele), sârme colorate și alte elemente decorative (piese ce aveți prin casă) etc. Freya a desenat toate fețele lor. O activitate plină de culoare ce se poate realiza pe parcursul a mai multor zile, în funcție de disponibilitatea de timp a fiecărei familii.

22. Flori din cofraje de ouă

Reutilizarea ambalajelor (din carton-cofraje) este o alternativă educativă și creativă. Copiii învață că pot da viață ambalajelor și reduce deșeurile, fie ele și reciclabile!

Alte activități cu tematică de Paște se pot vizualiza în articolul Paște – tradiții, târguri, activități tematice cu copilul (Timișoara, Arad).

Poate te interesează și:

Paște – tradiții, târguri, activități tematice cu copilul (Timișoara, Arad)

Cărți cu tematică de Paște – Învierea Domnului (copii 3 – 6 ani)

Florile de PRIMĂVARĂ: caută, observă și recunoaște-le!

Kinder Trips – Conectare creativă cu natura

Florile de VARĂ și insectele: caută, observă și recunoaște-le prin natură

DISCLAIMER: Informațiile și pozele prezentate aici sunt protejate de drepturile de autor. Se pot prelua maxim 500 de caractere, cu citarea și atribuirea sursei (link, tag, numele autorului etc). Preluarea și folosirea fără acordul autorului se supune rigorilor Legii 8 / 1996 privind drepturile de autor.

Lasă un răspuns