La pas în familie pe meleaguri hunedorene (partea 2)

Județul Hunedoara este ofertant din punct de vedere turistic facilitând organizarea călătoriilor de explorare/ vacanțelor/ ieșirilor de weekend etc., în familie. Este aproape de Timișoara, și asta ne bucură! Am descoperit o mică parte din el, dar mai avem timp! Recomandăm și citirea articolului Pași pe meleaguri istorice hunedorene (partea 1) unde am prezentat cele 7 destinații istorice și autentice pe care le-am explorat împreună cu Freya (5 ani, 2022).

În continuare vom descrie călătoria noastră, prin jud. Hunedoara, prin cele trei destinații/ obiective turistice (final de iulie – august 2022), după cum urmează:

• Grădina lui Zoe/ Giardini di Zoe – sat Banpotoc, com. Hărău
  • Muzeul Satului Tradițional de la Orăștie
  • Mănăstirea Prislop

1. Grădina lui Zoe/ Giardini di Zoe

🪴🌹I Giardini di Zoe – o superbă și fermecătoare locație, de pe aceste meleaguri hunedorene. Este de inspirație aristocrată și toscană, ce se recunoaște de la prima poză, și abia dacă mai are nevoie de prezentare! Povestea locului îl puteți citi pe site!

🌹🪴Se găsește pe aceste meleaguri hunedorene în satul Banpotoc, com. Hărău. Drumul din localitate este, momentan (august 2022), în șantier, dar merită prăfuirea până la ea.

👍Curat, flori multicolore, miresme, nuanțe de verde, arbuști/tufișuri/copaci de diferite specii, ornamente din rocă vulcanică, bine îngrijit, irigat etc. Merită pusă pe lista DescoperimRomania.ro!

🪴🌹Ce frumos loc (de aprox. 4 ha) a putut crea cu propriile-i mâini pentru nepoata sa Zoe, Giovanni Salvatelli, om de afaceri italian și autodidact în ale peisagisticii!

🪴🌹Proiectul a fost unul personal (început mai bine de 15 ani) și încă se extinde sub atenta implicare și supraveghere a lui Giovanni. Chiar am văzut că au început lucrările la ”Grădina Achile” nepotul cel mic de aprox 5 ani.- zone de promenadă cu alei frumoase din trandafiri. ”Aleea lui Giovanni” este una dintre ele. – decorațiuni și ornamente din piatră/ rocă vulcanică aduse și din Italia (chiar sculptate acolo).

Nu lăsați copilul nesupravegheat pt a nu risca să spargă vasele din rocă (ele nu sunt prinse, ci expuse ca la muzeu!).

Tunelul chiar de la intrare cu cireși japonezi (cred că primăvara este delir de frumos). Fântâni elegante cu apă, bănci/zone amenajate pentru poze. Zonă de mâncat/ băut o răcoritoare/ cafea. Zonă de grup sanitar.

👍Locația este potrivită și pentru fotografii speciale (nuntă, botez, etc).

Orar și taxă de vizitare

🌹🪴Taxa de intrare: 15 lei/ persoană (copiii sub 3 ani au gratuit). Orar de vizitare: 09:00 – 20:00 (ultima intrare la ora 19:00). Noi am vizitat-o într-o zi de duminică după-amiază și ne-am bucurat că erau mulți vizitatori.

Am nimerit o zi toridă (deși se anunțase ploaie) și a fost provocator să ne plimbăm. Noroc cu zona de relaxare /terasă că acolo ne-am răcorit cu o limonadă și ne-am încărcat bateriile.

Lângă parcare se găsesc diferite tarabe cu suveniruri. Noi am cumpărat un copac ornament din corali și licheni. Cum arată în fiecare anotimp grădina se poate vedea pe siteul lor la Galerie foto.

2. Muzeul Satului Tradițional de la Orăștie

Plecăm de la Sarmisegetuza Regia și la ieșire din Orăștie (spre Deva) ne oprim, pe un deal, pentru a vedea lucrările la Muzeul Satului Tradițional în aer liber (începute în 2008)!

Evident fiind la drumul național ne-au atras căsuțele tradiționale de sute de ani. Muncitorii/ restauratorii prezenți ne-au explicat că încă se amenajează acest muzeu cu diferite case vechi aduse din zonă. Fiind încă șantier nu am văzut să fie o taxă de intrare. Acum nici noi nu am vrut să deranjăm, ca atare nu am intrat prin case etc.

”În viitor, reprezentanții Muzeului Satului Tradițional au planuri frumoase. Ei își doresc și amenajarea unui amfiteatru în apropiere, cu o scenă în aer liber, destinat unor evenimente culturale, inclusiv festivaluri internaționale.” Go Hunedoara

3. Mănăstirea Prislop

După o ploaia torențială de vară, am făcut un popas spiritual la Mănăstirea Prislop (venind de la Castelul Corvinilor). Este amplasată în aproape de satul Silvașu de Sus, (jud. Hunedoara), lângă o frumoasă pădure de fag.

Ultima dată am fost acum 8 ani. De atunci multe s-au amenajat/ dezvoltat și noi reguli sau implementat. Percepția noastră a fost că aspectul comercial a luat avans atmosferii spirituale.

Câteva informații și reguli:

✅Notorietatea mănăstirii este dată de prezența ieromonahului Arsenie Boca. El a fost îngropat aici în 1989. Ne-am mirat să vedem mormântul său păzit de un om de la ”security” alături de o slujitoare a mănăstirii. Motivele sunt că unii dintre cei care vin aici au tendința să vandalizeze și/sau facă poze indecente. Este chiar și un panou cu ”Interzis fotografiatul” la mormânt (extras din dialogul avut de noi cu două călugărițe).

✅A fost mănăstire greco-catolică, iar din 1948 a devenit ortodoxă. A existat o ”luptă” care dintre ei să îl canonizeze pe părintele Arsenie. În final ortodocșii ”lucrează” la acest proces anevoios din 2019.

✅ Este o mănăstire de maici, de 46 ani, ce se dezvoltă tot mai mult. Părintele Arsenie a prorocit că după moartea sa Prislopul va deveni un loc de pelerinaje.

✅ În luna noiembrie (luna morții preotului Arsenie Boca, data de 28) se face aici unul dintre cele mai pelerinaje din țară (cred că locul 3 după cel de Cuvioasa Parascheva, Nicula). Anul acesta, 2022, se fac 33 ani de la moartea sa (a trăit 79 ani).

✅”După pensionare, în 1967, a pictat vreme de 15 ani la Biserica Ortodoxă „Sfântul Nicolae” din Drăgănescu (jud. Giurgiu). A fot prigonit de comuniști mulți ani. ”Despre viața sa se poate citi pe Go Hunedoara!

✅ Aproape de cimitirul mănăstirii se află Peștera Sfântului Ioan de la Prislop.

Program de vizitare: zilnic 8.00 – 20.00. Gratuit!

Alte destinații:

Aleea cu povești de la Arena Platoș Păltiniș – potecă tematică

Cu zâna la Castelul de Lut din Porumbacu de Sus

Transfăgărășan – între turismul de masă și turismul responsabil

Weekend prin Sibiu – Muzeul ASTRA – Zoo

Povestea Calendarului – parc tematic unic în România

Pensiunea Rafael – o frumoasă unitate de cazare din Păltiniș

La pas prin cetatea medievală Sighișoara

DISCLAIMER: Informațiile și pozele prezentate aici sunt protejate de drepturile de autor. Se pot prelua maxim 500 de caractere, cu citarea și atribuirea sursei (link, tag, numele autorului etc). Preluarea și folosirea fără acordul autorului se supune rigorilor Legii 8 / 1996 privind drepturile de autor.