Păltiniș – o destinație turistică montană pentru întreaga familie

Când auzeam ”noi mergem în x loc de ani de zile”, aveam o percepție limitată (și chiar negativă) a ceea ce reprezintă revenirea într-un loc! După ce am revenit a patra oară la Păltiniș, am înțeles de ce omul se leagă de un loc anume/ sau simte o anumită chemare într-o destinație!

Ce poți face în stațiunea Păltiniș vara, am scris în acest articol adunând experiența din 2019, 2020, 2022 și 2023.

Muntele are ce oferi, în fiecare sezon! Momentan, l-am experimentat doar primăvara și vara! Toamna și iarna oferă și ele beneficii ușor de dedus!

1. Despre stațiune și ”baia de pădure”

Păltiniș este stațiunea montană cea mai veche de pe teritoriul nostru (128 ani) numit azi România (1894) aflată la cea mai mare altitudine (1442 m). Poziționată la 32 km de Sibiu. Renumită pentru sporturile/activitățile de iarnă (schi, sanie etc.), este ofertantă în orice sezon.

Calitatea aerului pur din această staţiune o recomandă din plin în tratarea asteniilor, a surmenajului fizic şi intelectual, a anemiilor, a sechelelor pulmonare, precum şi a deficienţelor de creştere la copii. Disclameir: nu revenim aici pentru că avem vreo afecțiune dintre cele enumerate!

Baia de pădure / Silvoterapie fără să îți dai seama

Un studiu din 2007, concentrat în mod special pe beneficiile pentru sănătate ale unei practici japoneze numită Shinrin-yoku, „scăldat în pădure/baia de pădure”, a constatat că mediile forestiere sunt deosebit de benefice pentru sănătatea mintală, diminuând problemele legate de stres, atât datorită aerului curat, cât și peisajului cu efecte terapeutice.

Drumețiile, odihna în natură, mersul cu picioarele goale prin iarbă și ”împământarea”, obținerea de energie direct din contactul cu pământul, toate acestea pot aduce unei persoane sentimente de calm, echilibru și bucurie, pe care s-ar putea să nu le simtă în viața de zi cu zi.

2. ARENA PLATOȘ

Ce poți face vara cu copilul la Arena Platoș din stațiunea Păltiniș la altitudinea de 1442 m, pe o suprafață de peste 7000 de metri pătrați, într-un aer puternic ozonat?

a) Poteca lui Clopoțel

În parcul de agrement de la Arena Platos Păltinis (jud. Sibiu) găsim și „Lumea lui Clopoțel”, pe care ne face plăcere să o descoperim și să o promovăm. Despre prima experiență avută pe această potecă am scris în articolul ”Potecă tematică child-friendly – traseul spiridușului Clopoțel”, vară 2020.

De fapt, este o potecă tematică child-friendly (sub formă de circuit), educativă și recreativă, prin pădure/ poenițele din proximitatea pârtiei de schi. Accesul este gratuit! L-am parcurs de 2 ori de data aceasta!

✅Clopoțel este un spiriduș de munte ce te însoțește, prin panourile sale, prin pădurea de brad și molid, apoi pe o pajiște cu floră montană spontană, îți oferă vederi panoramice, și te provoacă la tot felul de activități/jocuri/relaxare!

✅Sunt 15 opriri pe această potecă tematică child-friendly (traseu de vreo 3 km) și durează 1,5 oră sau mai mult/puțin în funcție de timpul petrecut la fiecare oprire.

✅Sincer este un traseu potrivit și pentru adulți, conectarea cu natura contribuind la creșterea energiei pozitive și a sănătății. Sigur reduce deficitul de natură!😁

b) Aleea cu povești

Cinci povești sunt reprezentate prin căsuțe, figurine, și cadre foarte bine redate! Sincer, pe mine m-au trecut fiorii când l-am văzut pe lup cu burta mare și acoperit cu pătura roșie. Pentru Freya a fost senzație de poveste fiecare exponat.

Despre prima experiență aici, găsiți în articolul ”Aleea cu povești de la Arena Platoș Păltiniș – potecă tematică”, vară 2020.

👉Este poziționată în partea dreaptă cum intri la Arena Platoș, pe un deal ușor de parcurs. La capătul aleii găsiți și lacul de apă folosită iarna pentru tunurile de zăpadă. Accesul la această potecă tematică child-friendly este gratuit!

c) Activități de vară la Arena Platoș

Ce poți face vara cu copilul la Arena Platoș din Păltiniș la altitudinea de 1442 m, pe o suprafață de peste 7000 de metri pătrați, într-un aer puternic ozonat?

Poți face tot ce este potrivit vârstei lui, chiar de la 2-3 ani. Am numărat 13 activități de vară organizate de ei pentru toată familia, gașca. Alegeți ce vă creează stare de bine și ce vă reprezintă! Fiți deschiși la noi experiențe! Noi am ales sania, telescaunul, trambulina! Tarifele le găsiți pe siteul lor!

✅Sanie de vară✅Traseul lui Clopoțel✅Aleea cu povești✅Traseu de Cross-Country✅Downhill trailes-trasee de coborâre cu bicicleta✅Trambulină✅Parcul de cățărat✅Bagjump✅Centrul de joacă gonflabil✅Tiroliană✅Telescaun (inclusiv pt biciclete)✅Lac (folosit iarna pentru zăpada artificială)✅Poteci de drumeție.

3. ARKA PARK PĂLTINIȘ – PARC DE AVENTURĂ

Pentru noi în călătorii este foarte importantă mișcarea, sub diferite forme (odihnă activă), iar Păltiniș are locuri special amenajate pt a te „mișca”, dar și pt a te scoate din zona de confort.

Arka Park Paltinis este locul unde, și copilul dar și adultul, își pot exersa/antrena forța, mușchii, concentrarea, atenția, echilibru, gusta din adrenalină etc. Amplasat într-o pădure de brad este exact ce trebuie pentru respirație/sănătate.

Prima experiență avută aici, în anul 2020, se poate citi în articolul Arka Park Păltiniș – adrenalină cu familia la parcul de aventură

De data aceasta, tot timpul l-am alocat fetiței (5 ani) și ambiției cu care a dorit să escaladeze etc. Am asistat-o să parcurgă cele 19 elemente de pe traseul galben 1.

👉Ce poți face aici cu un copil sub 7 ani?✅Castel: traseu mini-kids 3- 7 ani, foarte ușor✅Traseu galben 1: traseu ușor copii, înălţimea maximă 2 metri, 19 elemente ✅trambulină și alte spații de joacă pentru cei mici.

Program: 13 Iunie – 4 Septembrie 2022 deschis zilnic/ 10:00-18:00. Tarifele sunt pt 3 ore: adult 60 lei, cu echipament/ copil 30 lei, cu echipament.

4. CABANA LUI NOICA CONSTANTIN

Cabana lui Noica am reușit doar să o fotografiem din depărtare (o recunoscusem de pe Internet). Niciun indicator că se poate vizita/apropia de ea, sau că este ea. De fapt, citeam într-un articol din 2015 că se vrea a se clasa ca monument istoric. Să nu se fi reușit până acum?

Cabana se găsește pe str Constantin Noica, sus la cota 1400+!

Detectivii naturii” este o activitate care ne place mult să o realizăm, atunci când facem drumeții. De data aceasta focusul a fost pe căutarea/găsirea/identificarea de ciuperci (ciuperca roșie/portocaliu cu alb – muscăriţa este inconfundabilă), DAR și pe găsirea casei unde și-a petrecut ultimii ani filozoful sibian NOICA Constantin.

Mergând agale (cam 2 ore dus-întors) pe str. Constantin Noica, la Păltiniș sus, am căutat pe marginea drumului, ciuperci. Nu a fost greu să le găsim mai ales că drumul trece prin pădure.

5. RESTAURANT BAR TIFFANY PĂLTINIȘ

După ce ne-am luat porția de dulce și hidratare la Restaurant-Bar Tiffany Păltiniș, am luat la pas str Constantin Noica (aproape de restaurant), pt activitatea în joacă numită ”Detectivii naturii” (căutând ciuperci și Cabana filozofului Noica).

Chiar lângă restaurant se găsește pârtia, unde vara se pot face activități de drumeție, urcat cu telescaunul etc.

O terasă cu priveliște deosebită la baza pârtiei de la Păltiniș. După cum am mai scris, la munte chiar nu poți ignora minunata creație a naturii. Când te uiți la frumusețea naturii montane îți dai seama ce forță are și cât e de măreață!

6. SCHITUL PĂLTINIȘ

Rămânem tot pe urmele filozofului Constantin Noica …și…facem un popas spiritual la schitul de la Păltiniș (jud. Sibiu) cu hramul „Schimbarea la față a Domnului”. Se află la altitudinea de 1350 m la poalele Munțiilor Cindrel, într-o superbă pădure de conifere.

Aici este înmormântat filozoful Noica. Acesta a murit când eu aveam 3 ani, iar în 2020, l-am vizitat, prima dată, când fetița noastră are 3 ani. Apropo de filozofii. Construit acum 95 de ani lăcașul ortodox este un așezământ de maici. Au o nouă biserică (cea cu alb) construită, dar încă se lucrează la interior.

Aproape de biserică se afla Centrul de cultură ortodox, intrarea este interzisă, și un loc de cazare pentru mai marii bisericii. Pe poteca de duce la schit sunt multe tufe de zmeură, prilej de popas culinar (precum se vede și în poze.

7. URCAREA CU TELESCAUNUL ȘI DRUMEȚIE

Continuăm să explorăm stațiunea montană Păltiniș, jud. Sibiu și să ne bucurăm de beneficiile turismului montan!

Oferim un răspuns la întrebarea: “Ce poți face cu copilul de 6 ani prin Păltiniș?” Ajungem în vârful stațiunii la pârtia Oncești și ne propunem să urcăm la cota 1654.

Luăm telescaunul (timp de 8 min.) pentru experiența fetiței și expunerea la frica de înălțime a mamei.

Bilet: 40 lei/ adult, 25 lei/ copil urcare și coborâre! Orar: 10:00-17:00.

Drumeție

După ce am coborât din telescaun am făcut o drumeție (marcaj albastru) de vreo de o oră lejer până la releu! Desigur vorbind tare, râzând glumind ca nu cumva să ne întâlnim cu vreun 🐻!

Am făcut o “baie de pădure” FAMSilvoterapie, ne-am redus deficitul de natură. Am cules și mâncat afine, am admirat flori, ciuperci, peisaje panoramice, am redus sedentarismul, am inspirat aer curat, fitoncide și ne-am bucurat de verdele crud al molizilor.

🌲”La fiecare plimbare prin natură primești mai mult decât ceea ce cauți!” John Muir

🌲”Rămâi aproape de inima naturii și, din când în când, mai urcă pe un munte sau petrece un weekend în pădure pentru a-ți purifica spiritul.” John Muir

Destinația noastră de suflet….

În zonă am mai experimentat și:

Aleea cu povești de la Arena Platoș Păltiniș – potecă tematică

Cu zâna la Castelul de Lut din Porumbacu de Sus

Transfăgărășan – între turismul de masă și turismul responsabil

Weekend prin Sibiu – Muzeul ASTRA – Zoo

Povestea Calendarului – parc tematic unic în România

Pensiunea Rafael – o frumoasă unitate de cazare din Păltiniș

La pas prin cetatea medievală Sighișoara

DISCLAIMER: Informațiile și pozele prezentate aici sunt protejate de drepturile de autor. Se pot prelua maxim 500 de caractere, cu citarea și atribuirea sursei (link, tag, numele autorului etc). Preluarea și folosirea fără acordul autorului se supune rigorilor Legii 8 / 1996 privind drepturile de autor.